torsdag 15. november 2012

Hiphop-trening

I kveld har vi vært på hiphop-trening. Dvs, jentene har trent, jeg har sittet i foreldreområdet med PC og medbrakt tekopp. Vanligvis akkompagnert av en jevn lyd sammensatt av voksen- og barnestemmer, hiphop- og julemusikk (det er jo snart juleforestilling), barn som griser med vann og te i kjøkkenkroken, og suketter som triller ned på gulvet.

I dag var det mest stemmer. To stemmer. Én voksenstemme og én barnestemme. Far og sønn. Som pratet. Og pratet. Og pratet. Det gikk jamt i 1 time og 15 minutt. Målt til over 95 decibel fra der jeg satt et stykke bort (ja, jeg har app på telefonen).

Mannen (45+) har jeg observert flere ganger tidligere, da uten sønn, men likefullt pratende. Særlig med de unge instruktørjentene. I dag var det nok ingen i venterommet som var i tvil om at han hadde vært på Kråkesølv-konsert, at mamma har en liten bil og ikke bor sammen med pappa, at sønnen er på level 5 og ikke level 6 i lesing, og at hvis sønnen ikke vet hva konkurranseorientert er, da kan han heller ikke vite at han er det.

Dagens høydepunkt kom i form av diskusjon om løkkeskrift mellom en jente på kanskje 18 og  mannen med utestemmen. Samtalen gikk noe sånt som dette:

Jente: Hvorfor må vi egentlig lære løkkeskrift/formskrift på skolen? Hvorfor  
       kan vi ikke bare lære å skrive ordentlig på PCn i stedet, lissom?

Mann:  Det er mye mer praktisk enn du tror å kunne skrive

Jente: Jeg har ikke tenkt den tanken enda

Mann:  Jeg sitter ofte i møter og da er det ikke så praktisk med PC

Jente: Ja, men hallo, jeg trenger vel ikke skrive løkkeskrift for det. Jeg
       skriver bare små bokstaver. Det går fortere

Mann:  Den viktigste begrunnelsen for å ikke lære touch er at det går så sakte.
       Det er det samme som du sier om hvorfor du ikke skriver løkkeskrift

Nettopp.

Noen så ut til ikke å ta notis av hverken desibel eller diskusjonstema. Tiden ble heller brukt til rekreasjon:

Smarting. Antagelig fikk han mer igjen for det enn hva vi fikk av løkkeskriftdebatten.

. . .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar