mandag 5. november 2012

Bakedag

I dag har barna og jeg hatt bakedag. Eldstejenta hadde fått en oppskrift i RLE-timen som skulle være god. Oppskriften lød det ikke fullt så politisk korrekte navnet "jødebrød".

For å sikre at alle ingredienser var på plass før bakingen startet, sendte 10-åringen meg et bilde av oppskriften på telefonen mens jeg enda var på jobb. Farget som jeg var av navnet på brødet, leste jeg at vi blant annet trengte 4,5 dl kristent vann! Hva i all verden??! Det slo meg at jeg ikke helt har kontrollen over hva barna lærer på skolen om dagen. Da jeg kom hjem, spurte jeg den bakevillige om dette kristne vannet. Det viste seg at jeg hadde lest feil - det var "lunket vann" det skulle være. Puh. Så slapp vi knabbe vann fra døpefonten i lokalkirken.

Hevetiden ble litt lengre enn det stod i oppskriften (les: vi glemte hele greia):


Restultatet ble slettes ikke verst:


Jødebrødet ble god på smak og pent å se på. Instagrammet ble det også, der en venninne kommenterte  det noe politisk ukorrekte brødnavnet:

Det er mer korrekt med godt stekte jødebrød enn svidde pepperkakemenn!

Right on.
. . .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar