søndag 23. desember 2012

Julestrømpen

Treet er pyntet, barna lagt og strømpene er hengt opp på en plass der nissen ikke kan unngå å se dem. Det er knyttet stor spenning til strømpeinnholdet.


Helt siden jeg var liten, har vi vært spente på hva nissen har funnet det for godt å putte i de grå, hjemmestrikkede, ganske små ullstrømpene våre. I mange år var det det vanlige: Blondie (gjerne fra en annen årgang enn årets), marsipangris, klementin og rosin. Sistnevnte ble aldri spist, og av uviss grunn ble det aldri registert av nissen. Rosinene dukket opp hver eneste år. Én jul hadde min bror regnet på det, og kommet frem til at større strømpe antagelig ville gi mer godteri. Han hang opp en strømpebukse. Julemorgenen kom, og jubelrop kunne høres fra rommet hans. Jeg skyntet meg bort, og vi så begge med egne øyne at regnestykket hans hadde vært riktig - strømpebuksen var helt full! Av litt merkelig, runde klumper. Potet. Hele strømpebuksen var fylt med potet! For en skuffelse! Ved siden av hang den vanlige hjemmestrikkede ulltrømpen. Med Blondie fra 1977, marsipangris, klementin og rosin. Størmpebuksen ble aldri hengt opp igjen.

Historien fortalte jeg til mine barn for noen år siden, som skrekk og advarsel en lillejulaften de hadde vært rampete. Det året hadde ikke nissen potet i sortimentet sitt, i stedet tok han noe annet fra grønnsaksskuffen. Vi våknet julemorgenen, og igjen kunne det høres jubelrop fra barnerommet. "Hurraaa!", hørte vi, "strømpen er helt full!" Så hørte vi litt fomling og romstering, og så "LØK??". Hvert år siden har vi latt det dryppe med løk og poteter i strømpen, alt etter hvor snille barn vi har hatt. Noen år blir det bare delt ut en liten mandelpotet, andre år har vi kunnet lage grønnsaksuppe av innholdet.

I dag har de plassert hvert sitt brev til nissen i strømpen. Brevskriver nummer én har klinket til med en positiv variant:


Brevskriver nummer to har gjemt all poteten i huset:


Med livet som innsats går jeg (altså nissen) nå over til naboen for å låne alt de har av potet og løk. Jeg tror jeg tar med litt blomkål også.

God jul!
. . .

1 kommentar:

  1. Og hvordan var reaksjonen fra de håpefulle? Med drapstrusler er det vel en hvis fare for at nissen ikke kommer til neste år...eller?

    SvarSlett