torsdag 16. mai 2013

Duskbæring

I morgen er det korpsenes store dag, og mens korpsets juniorer og seniorer skal blåse og tromme seg gjennom Oslos gater, skal aspirantene bære korpsfanens dusk. 

I går ettermiddag ble jeg utnevnt til sjef for duskbæringen. Sammen med den ærefulle utnevnelsen kom følgende bruksanvisning:

  1. Sett opp oppstillingsplan i samråd med dirigent slik at alle barn veit kvar dei skal gå og kome tilbake til, og at dei toler tomrom i rekkene rundt seg (to er heile tida framme og ber dusk)
  2. Sett opp rekkjefølgje for to og to aspirantar, etter plass: dei to ytterst fremste rad, dei to i midten også så same rutine for alle rader
  3. Forklar barna at dei skal springe fram to og to (faste par) og bere dusk på kvar si side i ein gjeven avstand. Ein plar bytta etter kvar marsj
  4. Pass på at alt skjer som planlagt når ein marsjerer (vaksenoppgåve)

Jeg må innrømme at jeg ble sittende og gape over den nokså detaljerte instruksjonen (som tilogmed kom på nynorsk). Og at jeg i morrest tok med notatbok til dagens 16.mai-tog på skolen - for å lage system. Notatboken rakk jeg aldri ta opp, men system ble det. Iht punkt 1-4 over. Det funket utrolig bra, og rettferdig ble det. 


En liten hake ved dette systemet er at det bare virker når antall aspiranter er partall, hvilket vi var i dag. I morgen har én av dem dratt til Roma, og da ryker systemet. Jeg har nå laget nytt. Som krever at jeg følger med hele tiden. Det kommer ganske sikkert til å skjære seg, og jeg må nok lage rom i bunadvesken for notatbok og penn.

Gårdagens instruksjonsmail ble forøvrig avsluttet med dette:

Det var ei tid då de to søtaste jentene bar dusk heile vegen, men den tida er vi ferdig med.

Det var systemet sitt det. Krevde overhode ingen notatbok. Men nokså urettferdig - det var sikkert de samme som fikk være Lucia også. Nei, vi kjører heller avansert system.

Hipphipp!
...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar