fredag 10. mai 2013

Katt funnet!

Det har flyttet inn en katt på terrassen vår. Den dukket opp søndag i forrige uke, og vil ikke gå. Og vi har prøvd det meste:
  • bære den bort
  • snakke den bort
  • husje den bort
  • ignorere den

Det vi ikke har gjort er å

  • jage den bort med hund. Vi har ingen hund. Og kaninene er ikke spesielt interessert i kattejaging. Tvert i mot.
  • spyle katta med vannslangen. Hadde min far vært på besøk hadde det vært gjort allerede mandag. Med høytrykkspyler. Hvis han ikke hadde sendt hunden etter den først, da.

Prøvd eller uprøvd - like forbanna sitter katten på matten utenfor terrassedøren vår og kikker inn. På kaninene som har stor boltreplass på stuegulvet, som får småslappe gulerøtter, eplepinner fra i fjor, rosiner i fleng og kos de helst ikke vil ha. Og fra min skjulte observasjonspost får jeg store assosiasjoner til Piken med svovelstikkene. Jeg kan formelig høre Per Åbel lese fortellingen. Heldigvis er det ikke julaften, snø og 20 minus ute.

Barna og jeg har vondt av katten. Det er noe naturstridig ved ikke å hjelpe en liten, myk stakkar som så gjerne vil inn og få varme og kos. Vi håper hver morgen at den har gått sin vei. Og blir like lei oss når den står der og titter inn. Vi har begynt å liste oss krumbøyd forbi vinduet slik at katten ikke skal se oss og begynne å mjaue igjen.

Hadde katten enda vært merket. Det hadde lettet arbeidet med å hjelpe den hjem til seg selv og menneskene sine.

Siste utvei er å kjøre den avgårde til Dyrebeskyttelsen. Det har jeg gjort en gang før -  like før yngstedatteren ble født og mammahormonene var utagerendeen inntok en stor kattunge verandaen og nektet å dra. Jeg sluttet å sove om natten. Katten ble med meg til dyremottaket og ble tatt godt vare på der. 

Før vi finner frem kaninenes reisebur til denne pusen, prøver vi nettet. En katte-ekspert er konsultert, og vi har fått tips om 2 nettsteder for dyrenes tapt og funnet: Nettkatten og Dyrebar. Annonser er lagt ut, og jaggu fikk vi ikke en plakat i retur fra Dyrebar. I god loppemarkedstil skal den distribueres på lyktestolper og matbutikker i morgen.



Om noen har lyst på en sort og hvit kosete katt er det bare å komme! 
...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar